L I T E R A T U R

Robert Orledge
Satie the Composer,
Oxford 1990
und

mehr
Aufsätze zu Satie
Satie Koechlin and the ballet ‚Uspud‘, Music & Letters, LXVIII (1987/1), S. 26–41.
Satie at Sea, and the Mystery of the ‚Belle Cubaine‘, Music & Letters, LXX (1990/3), S. 361–373.
Satie and the Art of Dedication, Music & Letters, LXXIII (1992/4), S. 551–564.
Satie and the Six, in French Music since Berlioz, ed. R. Langham Smith, Farnham 1996, S. 223–247.
Debussy and Satie, in Debussy Studies, hrsg. von Richard Langham-Smith, Oxford 1997, S. 154–178.
Understanding Satie’s ‚Vexations‘, Music & Letters LXXIX (1998/3), S. 386–395.
Satie’s Sarabandes and their importance to his composing career, Music & Letters LXXVII (1996/4), S. 555 ff.
Erik Satie’s ballet ‚Mercure‘ (1924): From Mount Etna to Montmartre, Journal of the Royal Musical Association CXXIII (1998), S. 229–249.
Satie & America, American Music XVIII (2000), S. 78–102.
Rethinking the relationship between words and music for the twentieth century: the strange case of Erik Satie, in: Words and Music, hrsg. von John Williamson, Liverpool 2005, S. 161–189.
Erik Satie’s ballet ‚uspud‘: prime numbers and the creation of a new language with only half the alphabet, The Musical Times, CL (2009), Nr. 1908 (Herbst), S. 31–41.
Bücher
Satie remembered (Hrsg.), London 1995
Debussy an the theatre…
Kœchlin…
Fauré…
Werkkatalog (Revision)
Chronological Catalogue of Satie’s Compositions and Research Guide to the Manuscripts, in Erik Satie: Music, Art and Literature, hrsg. von Caroline Potter, Farnham (UK) 2013, S. 243–324.

Steven M. Whiting
Satie the Bohemian
Oxford (Ma.), 1999
und

mehr
Aufsätze zu Satie
Musical Parody and two ‚Œuvres posthumes‘ of Erik Satie, Revue de Musicologie LXXXI (1995/2), S. 215–234.
Erik Satie and Vincent Hyspa, Music & Letters LXXVII (1996/1), S. 64–91.
Serious Immobilities, Musings on Satie’s ,Vexations’, Archiv für Musikwissenschaft LXVII (2010), S. 310-317.
Editionen
Erik Satie, Neuf chansons de cabaret et de caf’ conç’ pour voix et piano, Paris (Salabert) 1995
andere Meilensteine
(chronologisch)

Pierre-Daniel Templier, Paris 1932
Templier ist durch Aufzeichnungen seines Vaters Alexandre Templier, der Satie persönlich kannte, bestens informiert.

Rollo Myers, London 1948
Erste englischsprachige Biographie; Satie wurde zu jener Zeit in Amerika wesentlich höher geschätzt als in Europa

Grete Wehmeyer, Regensburg 1974
Eine bedeutende Forschungsleistung und das erste Satiebuch in deutscher Sprache mit wissenschaftlichem Antlitz

Alan M. Gillmor, Houndsmills 1988
Eine brillante Künstlerbiographie, die kompetent auf die Musik Saties eingeht

Jean-Pierre Armengaud, Paris 2009
Aus der Sicht eines Interpreten geschriebene große Biographie in französischer Sprache
