Edit Content
Click on the Edit Content button to edit/add the content.

L I T E R A T U R

Robert Orledge

 

Satie the Composer,

Oxford 1990

 

und

Satie Koechlin and the ballet ‚Uspud‘, Music & Letters, LXVIII (1987/1), S. 26–41.
Satie at Sea, and the Mystery of the ‚Belle Cubaine‘, Music & Letters, LXX (1990/3), S. 361–373.
Satie and the Art of Dedication, Music & Letters, LXXIII (1992/4), S. 551–564.
Satie and the Six, in French Music since Berlioz, ed. R. Langham Smith, Farnham 1996, S. 223–247.
Debussy and Satie, in Debussy Studies, hrsg. von Richard Langham-Smith, Oxford 1997, S. 154–178.
Understanding Satie’s ‚Vexations‘, Music & Letters LXXIX (1998/3), S. 386–395.
Satie’s Sarabandes and their importance to his composing career, Music & Letters LXXVII (1996/4), S. 555 ff.
Erik Satie’s ballet ‚Mercure‘ (1924): From Mount Etna to MontmartreJournal of the Royal Musical Association CXXIII (1998), S. 229–249.
Satie & America, American Music XVIII (2000), S. 78–102.
Rethinking the relationship between words and music for the twentieth century: the strange case of Erik Satie, in: Words and Music, hrsg. von John Williamson, Liverpool 2005, S. 161–189.
Erik Satie’s ballet ‚uspud: prime numbers and the creation of a new language with only half the alphabet, The Musical Times, CL (2009), Nr. 1908 (Herbst), S. 31–41.

Satie remembered (Hrsg.), London 1995

Debussy an the theatre…

Kœchlin…

Fauré…

Chronological Catalogue of Satie’s Compositions and Research Guide to the Manuscripts, in Erik Satie: Music, Art and Literature, hrsg. von Caroline Potter, Farnham (UK) 2013, S. 243–324.

Ornella Volta

 
Herausgeberin der
 
Schriften
 
und
 
Briefe
 
und Vielem mehr —>

Steven M. Whiting

 

Satie the Bohemian

Oxford (Ma.), 1999 
 
 
und
Musical Parody and two ‚Œuvres posthumes‘ of Erik Satie, Revue de Musicologie LXXXI (1995/2), S. 215–234.

Erik Satie and Vincent Hyspa, Music & Letters LXXVII (1996/1), S. 64–91.

Serious Immobilities, Musings on Satie’s ,Vexations’, Archiv für Musikwissenschaft LXVII (2010), S. 310-317.

Erik Satie, Neuf chansons de cabaret et de caf’ conç’ pour voix et piano, Paris (Salabert) 1995

andere Meilensteine

(chronologisch)

 

Pierre-Daniel Templier, Paris 1932

 
Templier ist durch Aufzeichnungen seines Vaters Alexandre Templier, der Satie persönlich kannte, bestens informiert.

 

 

Rollo Myers, London 1948

 Erste englischsprachige Biographie; Satie wurde zu jener Zeit in Amerika wesentlich höher geschätzt als in Europa 
 

 

 

Grete Wehmeyer, Regensburg 1974

 Eine bedeutende Forschungsleistung und das erste Satiebuch  in deutscher Sprache mit wissenschaftlichem Antlitz
 

 

 

Alan M. Gillmor, Houndsmills 1988

 Eine brillante Künstlerbiographie, die kompetent auf die Musik Saties eingeht

 

 

Jean-Pierre Armengaud, Paris 2009

 
 Aus der Sicht eines Interpreten geschriebene große Biographie in französischer Sprache

 

 

Caroline Potter, Woodbridge 2016

 
 Kulturgeschichtlich ausgerichtete Betrachtung mit musikwissenschaftlichem Hintergrund

 

 

Oliver Vogel, Berlin 2024

 
Umfangreiche Biographie mit Aufarbeitung der journalistischen Reichtümer der Epoche